Hanna Claesson, ägare av Djurvårdscentralen i Sexdrega och Ulricehamn, hade under längre tid upplevt att många av hundpatienterna på kliniken ogillade att bli hanterade och därför i vissa sammanhang också blev svårbehandlade. Hur skulle man kunna ändra på detta?
Tankar & idéer
När hennes vän och kollega Edit Wilson, som driver Attivo Hundcenter, arbetade på kliniken under sommaren föddes idéen till en hanteringskurs. Edit jobbar bland annat med att ge massagebehandlingar till hundar, både i förebyggande och rehabiliterande syfte, samt hjälper hundägare att skapa en bättre relation till sina hundar. Även hon såg vinningen med att låta kunderna träna sina hundar i den faktiska miljön där många hundägare har problem. På kliniken arbetar också Gabriella Niegemann som är utbildad etolog och Fear free-certifierad, vilket bland annat innebär att hon har en specifik utbildning inriktad på att hjälpa djurägare att minska stressen hos sina djur vid veterinärbesök. Gabriella, som även hon sett problemen hos hundar och hundägare under en längre tid, har jobbat hårt för att föra fram Fear freekonceptet i Sverige och nappade därför direkt på idéen med kursen.
“Det har varit så bra att göra det här hos veterinären där vi går. Det har gjort en så stor skillnad”
Att ändra en känsla och förväntan
De tre kollegorna utarbetade ett kurskoncept och tog även hjälp av klinikens receptionist, Malin Raija Heijerdahl som även hon är duktig på hundar, både som uppfödare och hundinstruktör. I oktober fick således fem ekipage möjligheten att komma till kliniken för specifik hanterings- träning.
Hundägarna fick berätta om deras problematik och utifrån detta lades specifika planer upp om hur varje ekipage skulle ta sig an både väntrum och behandlingsrum. Med hjälp av diverse olika balans- och aktiveringsredskap i kombination med hantering utformades individuella tränings- planer för varje ekipage.
“Väldigt användbar och fin rehabilitering efter problematiska situationer”
Gemensamt för hundarna var en förväntan om att obehagliga saker händer på kliniken och fokus låg på att vända om både förväntan och hundens obehagskänslor. Ihop med de praktiska momenten fanns också tid för diskussion och fördjupning inom ämnesområdet. Deltagarna informerades också om att de i framtiden är välkomna att ge tips och råd om just sin hund till veterinärerna inför framtida besök, för att förebygga negativa känslor. Vid sista kurstillfället hade alla hundar driv in till både klinik, väntrum och behandlingsrum och alla fick ta sig an ett iscensatt veterinärbesök som var planerat utifrån ekipagens egna önskemål. Avslutningsvis diskuterades hur man skulle ta sig an de kommande besöken i framtiden och hur man hanterar eventuella återfall.